Negative experience of Malaysian taxi #1

A bersama tiga lagi orang kawannya menaiki teksi untuk perjalanan lebih kurang 2 km. Kalau nak diikutkan harga kebiasaan, ia tidak akan mencecah RM 6, mengikut harga meter yang baru.

Seperti biasa, terdapatnya sebilangan pemandu-pemandu teksi yang suka makan duit haram. Mereka ini merasakan dengan memakai ketayap atau memberi ceramah anti-kerajaan di dalam teksi sudah cukup untuk membuatkan mereka masuk syurga walaupun bawak teksi dan caj penumpang harga lebih TANPA memberitahu penumpang apakah jenis caj yang dikenakan.

Kali ini, A telah bersemuka dengan seorang pemandu teksi yang bernama C. Nombor teksi tidak dicatatkan. Tunggu la. Selepas ini ‘crackdown’ besar-besaran terhadap pemandu teksi yang berperangai busuk akan dimulakan.

Fauzan.us menyokong 100% penggunaan meter. Mahal atau tidak tidak mengapa asalkan IKUT METER.

A: [Bagi duit RM 5 kat C]

C: [Buat muka seposen]

A: Bukan RM 5 ke encik?

C: Kamu naik lain-lain dengan dia [Kawan-kawan A] tadi

A: Setahu saya, satu teksi, satu tambang.

C: Kat Komuter kita caj ikut kepala. Bukan ikut teksi.

A: Meter macam mana?

C: [Tekan butang “tempahan melalui telefon” kat meter dan secara otomatiknya tambang bertambah RM 2 menjadi RM 6.40]

A: Ni tambah dua ringgit sebagai caj tambahan telefon (kalau kita telefon teksi akan dikenakan caj tambahan RM 2)

C: Ya.

A: Ada saya telefon tak teksi ni? Saya tahan je tadi.

A: Orang lain, selama saya naik teksi ni, caj RM 5 saja nak sampai sini.

C: Kau simpan ah duit tu buat kau belajar. Aku dah cam muka kau, nanti aku bagitau kat budak-budak ni kat komuter. [A tak tau budak2 mana. Gangster ke, pemandu teksi ke, pegawai KTM ke)

A: Betul ni?

A: (“Baik” la pulak drebar teksi ni. Aku nak bagi tambang sekadar perlu, dia pulak reject). Ok terima kasih. [Tutup pintu]

Apa hasilnya. Fauzan.us mendapati, si A kini lebih ketakutan untuk keluar, apatah lagi menggunakan teksi. Berkemungkinan kerana diugut secara langsung oleh C.

Di mana hak A sebagai pengguna?

Kita sering kali membaca berita dalam surat khabar, LPKP selalu sahaja ‘menangkap’ pemandu-pemandu teksi yang berperangai busuk ini. Mengapa mereka tidak berubah?

Pegawai-pegawai kerusi empuk LPKP, apa kata korang naik teksi je hari-hari pergi keje? Naik kereta jer apa barang. Rasa apa yang orang lain rasa. Rasalah bagaimana dicekik oleh pemandu teksi yang tidak bertanggungjawab. Jangan pandai buat kenyataan ‘pendedahan mengejutkan’ saja dalam media kalau tiada tindakan susulan ke atas EACH taxi driver that you have cought.

LPKP I challenge you to curb down on this issue. Make those who have been warned many times to go straight to jail for a week or a month, let them suffer. And let them know there are many people who have to board the taxis and ended up being ‘choked’ mercilessly by uncompassionate taxi drivers.

Let their family suffer because of the taxidriver’s misbehavior which has adversely affected our country’s image among tourists, even among the locals. Hopefully, upon their return, they will turn over a new leaf. Why am I suggesting this inhumane move? Because there are quite a number of innocent taxi drivers who earn their money in halal way, and ended up earning less than those uncompassionate ones, just because they are trying to abide with the law.

Sering kali kita jumpa juga pemandu teksi yang mengenakan tambang kurang daripada yang tercatat dalam meter. Alhamdulillah, mereka ini memang baik.

Mengapa? Tidak rugikah mereka?

Marilah kita teliti satu kisah perbualan seorang pelajar dan seorang pemandu teksi. Pemandu teksi tersebut menceritakan gelagat-gelagat pemandu teksi yang berperangai busuk kepada pelajar tersebut:

“Bawak teksi ini sebenarnya senang nak dapat duit. Tambang meter yang baru ni dah cukup. Asalkan jangan main nombor (ekor) dan main dam di waktu kerja. Saya bawak teksi, cukup je duit makan keluarga”.

Ini pengakuan jujur pemandu teksi yang ikhlas dan telus dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai pemandu teksi. Terima kasih diucapkan.

Konklusi: Kebanyakan pemandu teksi dah baik, cuma ada segelintir yang berperangai buruk. Eliminate them and Malaysia will be way better. Repeat the word, eliminate. Not suspend. 5 year suspension would suffice.

Hanya sekiranya kerajaan serius dalam usaha memenangi hati rakyat untuk menang PRU seterusnya. Rakyat yang kena tipu dengan taxi drivers lagi banyak daripada taxi drivers themselves. Do the math, and help the majority.

Another perspective…

Let us look into this particular issue pertaining the taxi drivers at the LCCT.

http://www.parti-sosialis.org/posts/290/penderitaan-pemandu-teksi-lcct/

They have their trip limits, some of them only go back home once per week. While some people think they are simply making illogical claims, the truth is there. People should realize how hard it is to earn some money over there. And yet the taxi drivers in the other areas simply ask for exorbitant fares and make moe money on-the-fly. Very unfair towards the unfortunate LCCT taxi drivers.